• Home
  • Kursy

    Lekcje szkoła średnia

    • Epoki literackie
    • Lektury obowiązkowe
    • Rozprawka
    • Starsze kursy: epoki i lektury

    Lekcje podstawówka

    • Szkoła podstawowa
    • Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty
  • Bezpłatne materiały

    Notatki do lektur, epok od was

    • Notatki w kolejności ocen
    • Notatki z lektur
    • Notatki z epok
    • Notatki z nauki o języku

    Testy

    • Testy szkoła średnia
    • Propozycje pytań do testów

    PODCASTY Z POLSKIEGO DLA SZKOŁY ŚREDNIEJ

    • Szkoła średnia
    • Lektury obowiązkowe szkoła średnia po gimnazjum
    • Motywy literackie
    • Epoki literackie
    • Jak napisać rozprawkę maturalną?
    • Matura rozszerzona z polskiego
    • Jak napisać streszczenie?
    • Zagadnienia językowe na maturze

    PODCASTY Z POLSKIEGO DLA PODSTAWÓWKI

    • Szkoła podstawowa podcasty
    • Lektury obowiązkowe szkoła podstawowa
    • Formy wypowiedzi – opowiadanie, zaproszenie, rozprawka
    • Zasady pisowni
    • Gramatyka
  • Motywy, rozprawki
    • Motywy na maturę tabela
    • Dodaj motyw lub zgłoś zły motyw
    • Notatki szkoła średnia
    • Rozprawki
    • Rozprawki maturalne konkurs 2021
    • Notatki szkoła podstawowa
  • Sklep
    Masz pytania w sprawie SKLEPU?
    sklep@wiedzazwami.com.pl
    RejestrujZaloguj

    Cart

    Wiedza z wami
    • Home
    • Kursy

      Lekcje szkoła średnia

      • Epoki literackie
      • Lektury obowiązkowe
      • Rozprawka
      • Starsze kursy: epoki i lektury

      Lekcje podstawówka

      • Szkoła podstawowa
      • Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty
    • Bezpłatne materiały

      Notatki do lektur, epok od was

      • Notatki w kolejności ocen
      • Notatki z lektur
      • Notatki z epok
      • Notatki z nauki o języku

      Testy

      • Testy szkoła średnia
      • Propozycje pytań do testów

      PODCASTY Z POLSKIEGO DLA SZKOŁY ŚREDNIEJ

      • Szkoła średnia
      • Lektury obowiązkowe szkoła średnia po gimnazjum
      • Motywy literackie
      • Epoki literackie
      • Jak napisać rozprawkę maturalną?
      • Matura rozszerzona z polskiego
      • Jak napisać streszczenie?
      • Zagadnienia językowe na maturze

      PODCASTY Z POLSKIEGO DLA PODSTAWÓWKI

      • Szkoła podstawowa podcasty
      • Lektury obowiązkowe szkoła podstawowa
      • Formy wypowiedzi – opowiadanie, zaproszenie, rozprawka
      • Zasady pisowni
      • Gramatyka
    • Motywy, rozprawki
      • Motywy na maturę tabela
      • Dodaj motyw lub zgłoś zły motyw
      • Notatki szkoła średnia
      • Rozprawki
      • Rozprawki maturalne konkurs 2021
      • Notatki szkoła podstawowa
    • Sklep

      Rozprawka maturalna konkurs edukacyjny wersja grudzień 2021

      • Strona główna
      • Blog
      • Rozprawka maturalna konkurs edukacyjny wersja grudzień 2021
      • Rozprawka maturalna z polskiego na 90 procent, 45 punktów

      Rozprawka maturalna z polskiego na 90 procent, 45 punktów

      • Data 30 listopada 2021

      Kraina dzieciństwa jako miejsce szczęścia i bezpieczeństwa

      Młodość jest czasem kojarzącym się z beztroską i szczęściem. Motyw dzieciństwa często jest wykorzystywany w literaturze do porównania z sytuacją z życia dorosłego, kiedy to człowiek nosi ciężar obowiązków. Często myślami warto wrócić do dawnych czasów, aby przynajmniej wspomnieniami stać się znów dzieckiem. Świat dziecka jest pełen niewinności, nieskażony doświadczeniami i podświadomością – zarówno tą negatywną jak i pozytywną. Dlatego często człowiek może powracać do czasów dzieciństwa w trudnych chwilach, kiedy to pragnie, aby było jak „za dawnych lat”.

      Sądzę, że kraina dzieciństwa jest dla człowieka miejscem bezpieczeństwa, szczęścia, ukojenia, czasem do którego może się udać myślami, kiedy obecne okoliczności są dla niego problematyczne.

      Powodem wędrówki myśli często dla bohatera jest wyjątkowo trudna sytuacja teraźniejsza. Bruno Schulz w „Sklepach cynamonowych” opisuje zapamiętane z dzieciństwa obrazy i kontrastuje je z niełatwymi realiami, w których przyszło mu żyć. W podanym fragmencie pierwszym Bruno Schulz przywołuje idyliczną sytuację z młodych lat. Wspomina sobotnie wyjście z mamą na spacer, kiedy to miał okazję ujrzeć sielankową wizję miasta skąpanego w żarze słońca. W opisie podkreśla wielokrotnie barwy, wśród nich warto zauważyć częstotliwość szlachetnego, złotego koloru – złocisty jest skwar, ludzie mają na twarzy „złotą maskę bractwa słonecznego”. Nie bez przyczyny taki kolor został uwydatniony w tym idealizowanym opisie. Jest on kojarzony powszechnie pozytywnie, podobnie jak żółć pojawiająca się w drugim akapicie – jest to barwa słoneczna, kojarząca się ze światłem, czyli źródłem życia, Arkadyjskie widowisko zostaje skontrastowane z przestrzenią opisaną we fragmencie drugim. Czytelnik zostaje wepchnięty w dynamiczne zdarzenia, które nie są już skąpane w złotym żarze, lecz „półświetle”. Wyrazy takie jak „zwielokrotniają”, „plączą” budują zjawisko chaosu. Świat jest przedstawiony w nieokiełznanym ruchu, szalonym pośpiechu niebezpiecznym dla człowieka, wymykającym się spod kontroli. To przestrzeń całkowicie dominująca nad człowiekiem, potęga budząca grozę. Opisy ulic przypominające labirynt w którym łatwo się zgubić pogłębiają uczucie niepewności, nadają opisowi cech oniryzmu, tajemniczości. Mrok i głębia z sali profesora Arendta, „wielka ciemna sala” sprawia wrażenie przytłoczenia, cienie głów straszyły na ścianach. Jedynym pozytywnym obiektem, rekwizytem jest tutaj świeca, dająca ciepło i blask. Reszta czynników jest zdecydowanie nacechowana negatywnie.

      Zatem, sposób opisu przestrzeni w obu fragmentach „Sklepów cynamonowych” pozwala nam ukształtować wyobrażenie na temat dzieciństwa – pełnego blasku, beztroski. Silny kontrast z przecznicami w „półświetle” i wielką, ciemną salą wskazuje czasy dzieciństwa jako te, do których powrót pozwala na ukojenie.

      Dorosłość to czas pełny obowiązków, a ich niespełnienie może się wiązać z poniesieniem surowych konsekwencji. Skawiński, bohater „Latarnika” autorstwa Henryka Sienkiewicza przeżywa sytuację, w której ma możliwość powrócić myślami do dawnych lat. Tytułowy latarnik z racji swojego zawodu musi wykonywać żmudną, samotną pracę, która jest bardzo istotna dla ruchu morskiego – to od jego koncentracji, czujności i wytężonej pracy (np. czyszczenie soczewek) zależy bezpieczeństwo wielu ludzi. Pewnego dnia jednak, obok paczki z żywnością, którą otrzymywał znalazł interesujący go rekwizyt – egzemplarz „Pana Tadeusza”. Podczas wzruszającej lektury Skawiński zalewa się łzami pamiętając, że już od czterdziestu lat jest zmuszony przebywać poza Polską. Z czasem zapadnięcia zmierzchu bohater opierając głowę o skałę zasnął. We śnie przeżywał utopijną wizję polskiej, rodzinnej wsi, którą zapamiętał z dzieciństwa i młodości. W jego głowie tworzyły się wspaniałe projekcje cudownej ojczyzny i jej pięknych lasów, rzek, łąk. Zdołał nawet usłyszeć piejące koguty i rechoczące żaby. Ten sielankowy obraz przypomniał mu także o jego młodości, kiedy to był ułanem. Gdy wydaje mu się, że ktoś się do niego zbliża, aby zmienić wartę, nagle się wybudza. Wyborne sceny dzieciństwa i młodości spotykają się z rzeczywistością – Skawiński zasnął zapominając zapalić latarni. Jego sen, tak przyjemny i przypominający beztroskie lata okazał się tylko jawą.

      Zatem, Skawiński w amoku wizualizował sobie czasy dzieciństwa i młodości, które były dla niego ucieczką od problemów i sposobem na ukojenie. Taka projekcja przeszłości przyniosła jednak mu surowe skutki jego niedyspozycji w czasie rzeczywistym.

      Bohater literacki może próbować wrócić myślami do przyjemnej przeszłości, aby znów wejść do krainy łagodności i zabawy. Leopold Staff w wierszu „Dzieciństwo” dokonuje refleksji nad okresem tytułowym oraz upływem czasu. Podmiot liryczny mówi z perspektywy dojrzałego człowieka o dzieciństwie jak o arkadii będącej pełnią szczęścia, utraconym raju, do którego chętnie wraca się myślami. Pamięta drobne przedmioty, rekwizyty i drobiazgi – z pozoru nieistotne, jednak dla niego mające szczególne znaczenie – przedmioty te łącznik z krainą dzieciństwa, kojarzącą się osobie mówiącej wyłącznie pozytywnie. Z rozrzewieniem spogląda w retrospekcji na dawny etap życia, pełen radości i beztroski. Stara studnia, zepsuty zegarek, pomimo dorośnięcia wydają mu się niezwykłe, ponieważ przenoszą go do czasów, kiedy wszystko było dla niego nieznane, a przeżywanie nowych przygód, wydarzeń lub przedmiotów było czymś niezwykłym ze względu na to, że robiło się to pierwszy raz. Podmiot pozytywnie wspomina krainę dzieciństwa, pamiętając, że był wówczas szczęśliwy – swoje dzieciństwo nazywa szaloną podróżą.

      Zatem, Leopold Staff dzięki przeniesieniu się w myślach do dzieciństwa jest w stanie na nowo przeżyć pozytywnie kojarzące się pierwsze wojaże i odkrycia. Jest to ucieczka od świata dorosłości, który z pewnością nie jest już tak beztroski.

      Podsumowując, „Sklepy cynamonowe” dzięki kontrastowi obrazu opisanego przez Bruna Schulza pokazują krainę dzieciństwa jako pełną barw i spokoju, pewności, bezpieczeństwa, co jest skontrastowane z o wiele bardziej ponurą wizją współczesności. Skawiński, bohater noweli „Latarnik” dzięki sennemu przeżyciu może przypomnieć sobie czasy dzieciństwa i młodości, kiedy to był blisko utęsknionej Polski – powrót do dzieciństwa to powrót do szczęścia i satysfakcji. „Dzieciństwo” Leopolda Staffa w liryczny sposób daje szansę na powrót do magicznego świata dzieciństwa, w którym nawet poznanie najdrobniejszych przedmiotów było ekscytujące.

      Name
      Mateusz Sołtys
      • Share:

      Pomocnik Izabeli)

      Poprzedni post

      Rozprawka maturalna na 36 punktów
      30 listopada 2021

      Następny wpis

      Rozprawka maturalna z polskiego na 100 procent, 50 na 50 punktów
      30 listopada 2021

      Może Ci się spodobać

      Rozstrzygnięcie konkursu na rozprawkę. Edycja grudzień 2021.
      30 listopada, 2021

      Dziękuję wszystkim, którzy brali udział w konkursie. Zamysłem było stworzenie bazy prac na bazie której będą się uczyć inni. Nagrody nie są może spektakularne, jednak Ja wierzę, że te prace …

      Rozprawka maturalna z polskiego na 100 procent, 50 na 50 punktów
      30 listopada, 2021

      Czym dla człowieka może być kraina dzieciństwa? My, jako ludzie, z natury jesteśmy sentymentalni. Aby choć na chwilę wrócić do czasów minionych, celebrujemy ważne jubileusze, wywołujemy pamiątkowe zdjęcia, trzymamy w …

      Rozprawka maturalna na 36 punktów
      30 listopada, 2021

      Czym dla człowieka może być kraina dzieciństwa?                Niewątpliwie dla większości osób czas dzieciństwa to okres szczególny. Wtedy bowiem odkrywamy różnorodne tajemnice świata, poznajemy …

      Szukaj

      Kategorie

      • Rozprawka maturalna konkurs edukacyjny wersja grudzień 2021
      • Opracowanie pytań na maturę ustną z polskiego 2023
        • Opracowanie pytań przez Izabelę
        • Opracowanie pytań – wersje robocze
      • Notatki z nauki o języku
      • Notatki z lektur
      • Notatki z epok
      • Blog
      • Notatki szkoła podstawowa
      • Notatki szkoła średnia
      • Propozycje pytań do testów
      • Przykłady rozprawek maturalnych i ich ocena
      • Rozprawka konkurs
      • Testy szkoła średnia
      Lektury obowiązkowe (z gwiazdką) plus lektury uzupełniające – PAKIET

      Lektury obowiązkowe (z gwiazdką) plus lektury uzupełniające – PAKIET

      79.00 zł
      Epoki literackie – zestaw

      Epoki literackie – zestaw

      99.00 zł
      Jak napisać rozprawkę

      Jak napisać rozprawkę

      55.00 zł

      Najnowsze posty

      Młodość jako czas buntu.
      21cze2022
      Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych ci fragmentów Księgi Rodzaju. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
      19kw.2022
      Człowiek w obliczu cierpienia
      19kw.2022
      wiedza z wami

      sklep@wiedzazwami.com.pl

      Firma

      • O sprzedawcy
      • O nas
      • Blog
      • Kontakt
      • Opracowanie pytań przez Izabelę
      • Dodaj opracowanie pytania na maturę ustną z polskiego

      Szybkie odnośniki

      • FAQs
      • Motywy na maturę tabela
      • Motywy literackie – wpisz motyw
      • Opracowanie pytań na maturę z polskiego od 2023

      Prywatność

      • Polityka prywatności
      • Regulamin
      • Polityka Prywatności aplikacji

      Ostatnie podkasty

      • 11 Literatur wojny i okupacji
      • 10 XX-lecie międzywojenne
      • 09 Młoda Polska

      • Polityka prywatności

      Zaloguj się przy użyciu konta swojej strony

      Connect with:

      Login with Facebook Login with Google

      logo



      Zgubiłeś hasło?

      Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

      Register a new account

      Connect with:

      Login with Facebook Login with Google

      logo



      Czy jesteś już zarejestrowany? Login now

      Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Ustawienia cookieAkeptuj
      Ustawienia cookie i polityka prywatności

      Polityka prywatności

      Polityka plików “cookies” serwisu wiedzazwami.com.pl
      1. Poprzez piki “cookies” należy rozumieć dane informatyczne przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników, przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. W szczególności są to pliki tekstowe, zawierające nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
      2. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
      3. Pliki cookies przeznaczone są do korzystania ze stron serwisu. Operator wykorzystuje te pliki do:
      a) możliwości logowania i utrzymywania sesji użytkownika na każdej kolejnej stronie serwisu
      b) dopasowania zawartości strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika, przede wszystkim pliki te rozpoznają jego urządzenie, aby zgodnie z jego preferencjami wyświetlić stronę
      c) do tworzenia anonimowych statystyk z wyłączeniem możliwości identyfikacji użytkownika.
      4. Pliki cookies wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności.
      5. W trosce o bezpieczeństwo powierzonych nam danych opracowaliśmy wewnętrzne procedury i zalecenia, które mają zapobiec udostępnieniu danych osobom nieupoważnionym. Kontrolujemy ich wykonywanie i stale sprawdzamy ich zgodność z odpowiednimi aktami prawnymi - ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego
      6. Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików cookies na urządzeniu końcowym Użytkownika. Ustawienia te mogą zostać zmienione przez Użytkownika w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę “cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenia użytkownika.
      7. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
      Przykładowe opcje edytowania w popularnych przeglądarkach:
      - Mozilla Firefox: www.support.mozilla.org/pl/kb/ciasteczka
      - Internet Explorer: www.support.microsoft.com/kb/278835/pl
      - Google Chrome:
      www.support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=95647
      - Safari: www.safari.helpmax.net/pl/oszczedzanie-czasu/blokowanie-zawartosci/
      8. Operator Serwisu informuje, że zmiany ustawień w przeglądarce internetowej użytkownika mogą uniemożliwić poprawne działanie Stron Internetowych.
      Necessary
      Always Enabled
      Podstawowe ustawienia cookie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisu.. Te cookies nie przechowują żadnych personalnych informacji..
      SAVE & ACCEPT