Zapraszamy Was do wspólnego tworzenia bazy odpowiedzi na pytania z puli otwartej matury ustnej z polskiego od roku 2023. Poniżej widzicie katalog z utworami i pytaniami dotyczącymi tych dzieł. Klikając na tytuł pytania zostaniecie przeniesieni do miejsca gdzie pojawią się odpowiedzi na to pytania, przypominam wasze propozycje odpowiedzi. Ilość i jakość odpowiedzi zależą od Was. Oczywiście programowo katalog będę udoskonalał.
Odpowiedzi, wasze propozycje do pytań możecie dodawać tutaj.
Biblia
Apokaliptyczna wizja Sądu Ostatecznego jako motyw literacki Człowiek w relacji z Bogiem Człowiek w relacji z Bogiem, księga psalmów Dobro i zło – ich pochodzenie i miejsce w świecie Jak człowiek może się zachować w obliczu cierpienia? Jakich odpowiedzi na pytanie o sens życia udziela literatura? Literacki obraz końca świata Motyw marności świata Obraz miłości w literaturze. Postawa człowieka wobec Boga. Refleksje na temat sensu życia
Jan Parandowski, Mitologia
Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu Jaki jest los dobroczyńców ludzkości Jaki obraz ludzkiego losu kreuje literatura? Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze? Mity jako metafory ludzkiego losu i działania Motyw labiryntu w literaturze Motyw matczynej miłości Problematyka winy i kary Rola Fatum w świecie starożytnym
Homer, Iliada (fragmenty)
Homer, Odyseja (fragmenty)
Sofokles, Antygona
Legenda o świętym Aleksym (fragmenty)
Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)
Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu (fragmenty
Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty)
Dante Alighieri, Boska komedia (fragmenty)
Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich
Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty)
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty
William Szekspir, Makbet
William Szekspir, Romeo i Julia
Molier, Skąpiec
Ignacy Krasicki, wybrane satyry
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady
Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod
Jakie problemy egzystencjalne i polityczne przedstawia literatura? Podstępne metody walki z wrogiem jako zaprzeczenie etosu rycerskiego. Tragizm losu bohatera. W jaki sposób literatura przedstawia problem wyboru między życiem prywatnym a obowiązkiem wobec ojczyzny? Wzniosłość narodowej tradycji a dramat jednostki.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić ciężką winę? Emigracja jako doświadczenie Polaków. Funkcje obrazów przyrody w utworach literackich. Literackie portrety polskiej szlachty. Motyw przemiany bohatera. Motyw tęsknoty za ojczyzną. Obraz dworu szlacheckiego w literaturze. Rola tradycji patriotycznych. Znaczenie kraju dzieciństwa dla człowieka. Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej.
Adam Mickiewicz, Dziady część II
Adam Mickiewicz, Dziady część III
Bohater literacki wobec samotności. Bunt wobec zła. Dramat romantyczny i narodowy. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Kreacje ludzi nieprzeciętnych. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie. Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich. Ludzkie dążenie do wolności. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim. Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem. Sybir jako symbol cierpienia narodu.
Juliusz Słowacki, Balladyna
Juliusz Słowacki, Kordian
Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty. Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym. Motyw poświęcenia życia dla dobra ojczyzny. Postawy dekadencji, zwątpienia i nudy Poszukiwanie sensu życia i osąd świata przez bohatera literackiego. Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie.
Aleksander Fredro, Zemsta
Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia
Bolesław Prus, Lalka
Cena bycia idealistą. Jak literatura przedstawia kontrast między światem biedy a światem bogactwa? Jaką rolę odgrywa majątek i pochodzenie w relacjach międzyludzkich? Kreacje kobiece w literaturze. Kto lub co decyduje o życiu ludzkim? Miasto jako metropolia w ujęciu realistów. Miłość jako siła motywująca do działania. Momenty przełomowe w życiu bohaterów. Motyw walki człowieka o własne szczęście. Motyw winy, kary i odpuszczenia. Obowiązki jednostki wobec zbiorowości. Obraz polskiego społeczeństwa. Praca jako pasja człowieka. Rola wspomnień w życiu człowieka Różne oblicza przyjaźni. Różne wizerunki człowieka zakochanego.
Bolesław Prus, Z legend dawnego Egiptu
Eliza Orzeszkowa, Gloria victis
Henryk Sienkiewicz, Potop
Etos rycerski jako punkt odniesienia dla kreacji bohaterów literackich. Jak okoliczności mogą wpływać na zmianę zachowania i postaw człowieka? Motyw przemiany duchowej bohatera. Obraz Polski i Polaków w literaturze. Postawy odwagi i tchórzostwa. Sposoby i cel ukazywania wydarzeń historycznych w literaturze. Sposoby ukazania zbiorowości w sytuacji zagrożenia. Wizerunek obrońcy ojczyzny
Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
Stanisław Wyspiański, Wesele
Artysta jako bohater literacki. Funkcja proroctw i przepowiedni w utworach literackich. Funkcje przedmiotów i postaci symbolicznych w utworze literackim. Jak realizowany jest w literaturze motyw tańca? Jaką ocenę dziejów Polski zawiera literatura? Kreacja postaci inteligenta. Krytyczny obraz rzeczywistych relacji społecznych. Motyw wesela i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Refleksja nad narodem jako temat utworów literackich. Relacja świata realistycznego i fantastycznego. Relacje między przedstawicielami różnych grup społecznych. Rola duchów, widm i zjaw w utworach literackich. Rozprawa z narodowymi mitami. Symboliczny sens chocholego tańca w kontekście polskiej kultury i historii. Symbolika narodowa i jej funkcja w utworze literackim.
Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I – Jesień)
Stefan Żeromski, Przedwiośnie
Jak bunt i samotność kształtują bohatera literackiego? Literacki wizerunek matki Młodość jako czas buntu. Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera. Relacje między rodzicami a dziećmi. Rola marzeń w życiu człowieka i zbiorowości. Różnice i podziały społeczne jako źródło konfliktów. Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Utracone złudzenia jako źródło dramatu bohatera. Wojna i rewolucja jako źródło skrajnych doświadczeń człowieka. Wpływ otoczenia na życiowe wybory ludzi.
Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony…
Witold Gombrowicz, Ferdydurke
Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
Tadeusz Borowski, Ludzie, którzy szli
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat
Człowiek wobec zła Granice ludzkiej godności i upodlenia. Jak zachować człowieczeństwo w sytuacji ekstremalnej? Jakie znaczenie ma tytuł do zrozumienia sensu utworu? Literatura dokumentu osobistego jako świadectwo pamięci. Moralność obozowa jako wynik zniewolenia człowieka. Pamięć o historii utrwalona w literaturze. Postawy człowieka w sytuacji ekstremalnej. Refleksje na temat wartości ludzkiego życia.
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
Dwie perspektywy wyścigu w walce o życie – wojenna i powojenna. Ile jest warte ludzkie życie? Literatura faktu jako źródło wiedzy o przeszłości. Świadectwo heroizmu – obraz egzystencji i walki Żydów w getcie warszawskim. Świat za murem –perspektywy życia w okupowanej Warszawie. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie.
Albert Camus, Dżuma
George Orwell, Rok 1984
Funkcjonowanie jednostki w państwie totalitarnym. Idealistyczne wizje społeczeństwa przyszłości. Literacka refleksja nad kondycją świata i jego przyszłością. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Od szlachetnych idei doskonałego państwa do tyranii. Raj zbudowany na ziemi, czyli o antyutopii. Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Wizja społeczeństwa przyszłości.
Józef Mackiewicz, Droga donikąd
Sławomir Mrożek, Tango
Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu Raport o stanie wojennym
Marek Nowakowski, Górą „Edek”
Jacek Dukaj, Katedra
Antoni Libera, Madame
Kreacja bohatera jako obraz „przygód człowieka myślącego”. Literacki portret kobiety. Omów zagadnienie na podstawie Madame Antoniego Libery Prawda i legenda jako dwa sposoby ukazania wydarzeń w powieści. Realia epoki PRL-u i sposoby ich ukazania w literaturze. Rola autorytetu w kształtowaniu postaw młodych ludzi. Sztuka jako narzędzie porozumienia między ludźmi.
Andrzej Stasiuk, Miejsce
Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie
Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)
Tutaj znajdziecie wybrane pytania opracowane przez Izabelę. Opracowanie pytań matury ustnej z języka polskiego przez nauczycielkę egzaminatora.