• Home
  • Kursy

    Lekcje szkoła średnia

    • Epoki literackie
    • Lektury obowiązkowe
    • Rozprawka
    • Starsze kursy: epoki i lektury

    Lekcje podstawówka

    • Szkoła podstawowa
    • Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty
  • Bezpłatne materiały

    Notatki do lektur, epok od was

    • Notatki w kolejności ocen
    • Notatki z lektur
    • Notatki z epok
    • Notatki z nauki o języku

    Testy

    • Testy szkoła średnia
    • Propozycje pytań do testów

    PODCASTY Z POLSKIEGO DLA SZKOŁY ŚREDNIEJ

    • Szkoła średnia
    • Lektury obowiązkowe szkoła średnia po gimnazjum
    • Motywy literackie
    • Epoki literackie
    • Jak napisać rozprawkę maturalną?
    • Matura rozszerzona z polskiego
    • Jak napisać streszczenie?
    • Zagadnienia językowe na maturze

    PODCASTY Z POLSKIEGO DLA PODSTAWÓWKI

    • Szkoła podstawowa podcasty
    • Lektury obowiązkowe szkoła podstawowa
    • Formy wypowiedzi – opowiadanie, zaproszenie, rozprawka
    • Zasady pisowni
    • Gramatyka
  • Motywy, rozprawki
    • Motywy na maturę tabela
    • Dodaj motyw lub zgłoś zły motyw
    • Notatki szkoła średnia
    • Rozprawki
    • Rozprawki maturalne konkurs 2021
    • Notatki szkoła podstawowa
  • Sklep
    Masz pytania w sprawie SKLEPU?
    sklep@wiedzazwami.com.pl
    RejestrujZaloguj

    Cart

    Wiedza z wami
    • Home
    • Kursy

      Lekcje szkoła średnia

      • Epoki literackie
      • Lektury obowiązkowe
      • Rozprawka
      • Starsze kursy: epoki i lektury

      Lekcje podstawówka

      • Szkoła podstawowa
      • Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty
    • Bezpłatne materiały

      Notatki do lektur, epok od was

      • Notatki w kolejności ocen
      • Notatki z lektur
      • Notatki z epok
      • Notatki z nauki o języku

      Testy

      • Testy szkoła średnia
      • Propozycje pytań do testów

      PODCASTY Z POLSKIEGO DLA SZKOŁY ŚREDNIEJ

      • Szkoła średnia
      • Lektury obowiązkowe szkoła średnia po gimnazjum
      • Motywy literackie
      • Epoki literackie
      • Jak napisać rozprawkę maturalną?
      • Matura rozszerzona z polskiego
      • Jak napisać streszczenie?
      • Zagadnienia językowe na maturze

      PODCASTY Z POLSKIEGO DLA PODSTAWÓWKI

      • Szkoła podstawowa podcasty
      • Lektury obowiązkowe szkoła podstawowa
      • Formy wypowiedzi – opowiadanie, zaproszenie, rozprawka
      • Zasady pisowni
      • Gramatyka
    • Motywy, rozprawki
      • Motywy na maturę tabela
      • Dodaj motyw lub zgłoś zły motyw
      • Notatki szkoła średnia
      • Rozprawki
      • Rozprawki maturalne konkurs 2021
      • Notatki szkoła podstawowa
    • Sklep

      Rozprawka konkurs

      • Strona główna
      • Blog
      • Rozprawka konkurs
      • Czym dla człowieka może być kraina dzieciństwa?

      Czym dla człowieka może być kraina dzieciństwa?

      • Data 16 listopada 2021

      Czym dla człowieka może być kraina dzieciństwa? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanych tekstów Brunona Schulza oraz innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.

      Fragment I

      „W sobotnie popołudnia wychodziłem z matką na spacer. Z półmroku sieni wstępowało się od razu w słoneczną kąpiel dnia. Przechodnie, brodząc w złocie, mieli oczy zmrużone od żaru, jakby zalepione miodem, a podciągnięta górna warga odsłaniała im dziąsła i zęby. I wszyscy brodzący w tym dniu złocistym mieli ów grymas skwaru, jak gdyby słońce nałożyło swym wyznawcom jedną i tę samą maskę – złotą maskę bractwa słonecznego; i wszyscy, którzy szli dziś ulicami, spotykali się, mijali, starcy i młodzi, dzieci i kobiety, pozdrawiali się w przejściu tą maską, namalowaną grubą, złotą farbą na twarzy, szczerzyli do siebie ten grymas bakchiczny – barbarzyńską maskę kultu pogańskiego.

      Rynek był pusty i żółty od żaru, wymieciony z kurzu gorącymi wiatrami, jak biblijna pustynia. Cierniste akacje, wyrosłe z pustki żółtego placu, kipiały nad nim jasnym listowiem, bukietami szlachetnie uczłonkowanych filigranów zielonych, jak drzewa na starych gobelinach. Zdawało się, że te drzewa afektują wicher, wzburzając teatralnie swe korony, ażeby w patetycznych przegięciach ukazać wytworność wachlarzy listnych o srebrzystym podbrzuszu, jak futra szlachetnych lisic. Stare domy, polerowane wiatrami wielu dni, zabawiały się refleksami wielkiej atmosfery, echami, wspomnieniami barw, rozproszonymi w głębi kolorowej pogody. Zdawało się, że całe generacje dni letnich (jak cierpliwi sztukatorzy, obijający stare fasady z pleśni tynku) obtłukiwały kłamliwą glazurę, wydobywając z dnia na dzień wyraźniej prawdziwe oblicze domów, fizjonomię losu i życia, które formowało je od wewnątrz. Teraz okna, oślepione blaskiem pustego placu, spały; balkony wyznawały niebu swą pustkę; otwarte sienie pachniały chłodem i winem.”

      Fragment II

      „Jest lekkomyślnością nie do darowania wysyłać w taką noc młodego chłopca z misją ważną i pilną, albowiem w jej półświetle zwielokrotniają się, plączą i wymieniają jedne z drugimi ulice. Otwierają się w głębi miasta, żeby tak rzec, ulice podwójne, ulice sobowtóry, ulice kłamliwe i zwodne. Oczarowana i zmylona wyobraźnia wytwarza złudne plany miasta, rzekomo dawno znane i wiadome, w których te ulice mają swe miejsce i nazwę, a noc w niewyczerpanej swej płodności nie ma nic lepszego do roboty, jak dostarczać wciąż nowych i urojonych konfiguracji. Te kuszenia nocy zimowych zaczynają się zazwyczaj niewinnie od chętki skrócenia sobie drogi, użycia niezwykłego lub prędszego przejścia. Powstają ponętne kombinacje przecięcia zawiłej wędrówki jakąś nie wypróbowaną przecznicą. Ale tym razem zaczęło się inaczej(…)Przypomniałem sobie, że o tej późnej godzinie musi się w sali profesora Arendta odbywać jedna z lekcyj nadobowiązkowych, prowadzona w późną noc, na które zbieraliśmy się zimową porą, płonąc szlachetnym zapałem do ćwiczeń rysunkowych, jakim natchnął nas ten znakomity nauczyciel.

      Mała gromadka pilnych gubiła się prawie w wielkiej ciemnej sali, na której ścianach ogromniały i łamały się cienie naszych głów, rzucane od dwóch małych świeczek płonących w szyjkach butelek.

      Prawdę mówiąc, niewieleśmy podczas tych godzin rysowali i profesor nie stawiał zbyt ścisłych wymagań. Niektórzy przynosili sobie z domu poduszki i układali się na ławkach do powierzchownej drzemki. I tylko najpilniejsi rysowali pod samą świecą, w złotym kręgu jej blasku.”

      Bruno Schulz „Sklepy cynamonowe”

      Tutaj plik do pobrania w formacie PDF.

      Czym-dla-czlowieka-moze-byc-kraina-dziecinstwaPobierz
      • Share:

      Pomocnik Izabeli)

      Poprzedni post

      Motyw marności świata
      16 listopada 2021

      Następny wpis

      5. Motyw marności świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
      29 listopada 2021

      Może Ci się spodobać

      Rozprawka maturalna temat i fragment tekstu
      10 marca, 2021

      TEMAT: Pieniądze – siłą napędową ludzkich marzeń czy mamoną, niszczącą relacje międzyludzkie? Odwołaj się do podanego fragmentu „Lalki” B. Prusa, całości utworu oraz innego, wybranego tekstu kultury. Fragment tekstu: „- …

      Regulamin konkursu dotyczącego rozprawki maturalnej
      9 marca, 2021

      Zapraszamy do pisania rozprawek maturalnych na zadany przez organizatora temat. Przebieg konkursu: 10-03-2021 środa o godzinie 18:00, zostanie ogłoszony temat rozprawki w postaci filmu. Zrobi to przedstawiciel organizatora p. Izabela. …

      Wyślij rozprawkę na konkurs
      5 marca, 2021

      Tutaj możesz wysłać rozprawkę na konkurs. Regulamin dostępny jest tutaj Rozprawki można wysyłać od 10-03-2021 od godziny 18:00 do 12-03-2021 do godziny 18:00. Decyduje czas serwera. Proszę wypełnić pole imię …

      Szukaj

      Kategorie

      • Rozprawka maturalna konkurs edukacyjny wersja grudzień 2021
      • Opracowanie pytań na maturę ustną z polskiego 2023
        • Opracowanie pytań przez Izabelę
        • Opracowanie pytań – wersje robocze
      • Notatki z nauki o języku
      • Notatki z lektur
      • Notatki z epok
      • Blog
      • Notatki szkoła podstawowa
      • Notatki szkoła średnia
      • Propozycje pytań do testów
      • Przykłady rozprawek maturalnych i ich ocena
      • Rozprawka konkurs
      • Testy szkoła średnia
      Lektury obowiązkowe (z gwiazdką) plus lektury uzupełniające – PAKIET

      Lektury obowiązkowe (z gwiazdką) plus lektury uzupełniające – PAKIET

      79.00 zł
      Epoki literackie – zestaw

      Epoki literackie – zestaw

      99.00 zł
      Jak napisać rozprawkę

      Jak napisać rozprawkę

      55.00 zł

      Najnowsze posty

      Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych ci fragmentów Księgi Rodzaju. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
      19kw.2022
      Człowiek w obliczu cierpienia
      19kw.2022
      Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera
      19kw.2022
      wiedza z wami

      sklep@wiedzazwami.com.pl

      Firma

      • O sprzedawcy
      • O nas
      • Blog
      • Kontakt
      • Opracowanie pytań przez Izabelę
      • Dodaj opracowanie pytania na maturę ustną z polskiego

      Szybkie odnośniki

      • FAQs
      • Motywy na maturę tabela
      • Motywy literackie – wpisz motyw
      • Opracowanie pytań na maturę z polskiego od 2023

      Prywatność

      • Polityka prywatności
      • Regulamin
      • Polityka Prywatności aplikacji

      Ostatnie podkasty

      • 11 Literatur wojny i okupacji
      • 10 XX-lecie międzywojenne
      • 09 Młoda Polska

      • Polityka prywatności

      Zaloguj się przy użyciu konta swojej strony

      Connect with:

      Login with Facebook Login with Google

      logo



      Zgubiłeś hasło?

      Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

      Register a new account

      Connect with:

      Login with Facebook Login with Google

      logo



      Czy jesteś już zarejestrowany? Login now

      Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Ustawienia cookieAkeptuj
      Ustawienia cookie i polityka prywatności

      Polityka prywatności

      Polityka plików “cookies” serwisu wiedzazwami.com.pl
      1. Poprzez piki “cookies” należy rozumieć dane informatyczne przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników, przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. W szczególności są to pliki tekstowe, zawierające nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
      2. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
      3. Pliki cookies przeznaczone są do korzystania ze stron serwisu. Operator wykorzystuje te pliki do:
      a) możliwości logowania i utrzymywania sesji użytkownika na każdej kolejnej stronie serwisu
      b) dopasowania zawartości strony internetowej do indywidualnych preferencji użytkownika, przede wszystkim pliki te rozpoznają jego urządzenie, aby zgodnie z jego preferencjami wyświetlić stronę
      c) do tworzenia anonimowych statystyk z wyłączeniem możliwości identyfikacji użytkownika.
      4. Pliki cookies wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności.
      5. W trosce o bezpieczeństwo powierzonych nam danych opracowaliśmy wewnętrzne procedury i zalecenia, które mają zapobiec udostępnieniu danych osobom nieupoważnionym. Kontrolujemy ich wykonywanie i stale sprawdzamy ich zgodność z odpowiednimi aktami prawnymi - ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego
      6. Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików cookies na urządzeniu końcowym Użytkownika. Ustawienia te mogą zostać zmienione przez Użytkownika w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę “cookies” w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenia użytkownika.
      7. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
      Przykładowe opcje edytowania w popularnych przeglądarkach:
      - Mozilla Firefox: www.support.mozilla.org/pl/kb/ciasteczka
      - Internet Explorer: www.support.microsoft.com/kb/278835/pl
      - Google Chrome:
      www.support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=95647
      - Safari: www.safari.helpmax.net/pl/oszczedzanie-czasu/blokowanie-zawartosci/
      8. Operator Serwisu informuje, że zmiany ustawień w przeglądarce internetowej użytkownika mogą uniemożliwić poprawne działanie Stron Internetowych.
      Necessary
      Always Enabled
      Podstawowe ustawienia cookie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisu.. Te cookies nie przechowują żadnych personalnych informacji..
      SAVE & ACCEPT