Rozprawka maturalna z polskiego na 100 procent, 50 na 50 punktów
My, jako ludzie, z natury jesteśmy sentymentalni. Aby choć na chwilę wrócić do czasów minionych, celebrujemy ważne jubileusze, wywołujemy pamiątkowe zdjęcia, trzymamy w szufladach przedmioty, które niegdyś znaczyły dla nas bardzo wiele. Robimy to, aby choć na moment przenieść się do czasów, które bezpowrotnie odeszły. Jednym z minionych etapów naszego życia jest dzieciństwo. Słysząc to słowo, każdy z nas myśli o czymś innym. Dla jednych był to czas beztroski i swobody, której nigdy później aż tak głęboko nie zaznali. Inni, poruszeni wewnętrznie, przypomną sobie, że etap ten nie należał do najłatwiejszych i właściwie najchętniej usunęliby go ze swojego życiorysu.
Jakiekolwiek emocje wywołuje w nas myśl o minionej wczesnej młodości, bez wątpienia był to czas, w którym nasza psychika najgłębiej się ukształtowała. Umysł i kreatywność człowieka w trakcie dorastania są najbardziej plastyczne, dlatego właśnie kraina dzieciństwa jest jednym z czynników tworzących fundament naszej tożsamości tu i teraz.
Potwierdzenie tej tezy można znaleźć w przytoczonym fragmencie “Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza, których bohaterem, a jednocześnie narratorem, jest młody chłopiec. W pierwszym fragmencie opowiadania, dziecko przechadzając się ze swoją matką po rynku, w malowniczy sposób przedstawia obrazy, które widzi przed sobą. Mija przeciętnych ludzi, zwykłych przechodniów, w których, dzięki promieniom słonecznym, dostrzega o wiele więcej. Szczególną uwagę poświęca ich mimice twarzy. Grymas kreatywnie określa jako “złotą maskę bractwa słonecznego”. Z ciekawością obserwuje również naturę, którą porównuje do roślinności obrastającej suche, piaszczyste tereny. Żar z nieba i wysoka temperatura nie zniechęcają narratora do dziecięcego zachwytu nad krajobrazem miasta.
Drugi fragment stanowi wspomnienie z pewnej misji powierzonej chłopcu w dzieciństwie. Musiał on przynieść portfel, który ojciec pozostawił w domu przed wyjściem do teatru. Owe zadanie młody chłopiec traktuje bardzo poważnie. Świadczy to o głębokim szacunku dziecka wobec ojca. W centrum całego zbioru opowiadań Bruno Schulz umieścił postać męskiej głowy rodziny, która dla dziecka stanowi obiekt fascynacji i wzór do naśladowania. Dziecięca ciekawość świata nie pozwala jednak chłopcu przebyć trasy do domu obojętnie. Młody człowiek decyduje się na uczestnictwo w dodatkowych zajęciach rysunku prowadzonych w środku nocy. Opis tej sytuacji przypomina senne marzenie, które tak barwnie jest w stanie wykreować jedynie wyobraźnia bardzo młodego człowieka. Dla Brunona Schulza dzieciństwo jest więc krainą marzeń i snów, do których powraca zawsze z sentymentem.
W świat widziany oczami dziecka przenosi nas także Antoine de Saint-Exupéry w utworze “Mały Książę”. Tytułowa postać to chłopiec, który konfrontuje świat dorosłych z krainą dzieciństwa, podróżując po różnych planetach. Według narratora, ludzie dorośli patrzą na świat w zupełnie odmienny sposób niż kiedy byli młodsi. Poprzez wprowadzenie do utworu takich postaci jak Pijak, Król, Latarnik czy Bankier, autor podkreślił główne ludzkie wady. Dzieci są o wiele bardziej otwarte na świat. Pragną zdobywać wiedzę i nowe doświadczenia. Dla dorosłych natomiast największą wartość stanowi pieniądz, kariera, interesy czy przyjemności, nierzadko prowadzące do nałogów. Można by rzec, iż z chwilą wejścia w dorosłe życie, ludzie opuszczają już swoją krainę dzieciństwa. Otwarty i niejako “nieskażony” światem dorosłych umysł Małego Księcia, ukazuje nam, w którą stronę powinniśmy zmierzać w życiu, aby nigdy nie utracić w sobie ducha dziecięcych marzeń.
Prawdą jest, iż każdy człowiek wykreował sobie swoją własną krainę dzieciństwa. Jej składowe to pojedyncze zdarzenia, doświadczenia i wizje, które towarzyszyły nam w okresie dorastania. Musimy jednak pamiętać, że wcale nietrudno jest zatracić się w świecie dorosłych, zapominając przy tym o beztrosce i lekkości dziecięcych lat. Dlatego ważne jest, aby często powracać pamięcią do swojej idylli z dzieciństwa i w niej szukać spokoju i ukojenia w trudnych sytuacjach życia codziennego.