
Przegląd
Tytuł kursu: Rozprawka Maturalna Okiem Egzaminatora. 5 kroków do maksymalnej punktacji
Przestań zgadywać, zacznij punktować. Poznaj strategię pisania, która sprawdza się w komisji egzaminacyjnej.
Czy wiesz, że większość maturzystów traci punkty nie przez brak wiedzy o lekturach, ale przez błędy w strukturze pracy? Czy wiesz, że istnieje tzw. „bramka” – zestaw kryteriów, bez których Twoja praca nawet nie zostanie sprawdzona?
Zapraszam Cię na intensywny, 5-lekcyjny kurs, który odczaruje pisanie rozprawki. Nazywam się [Imię Nazwisko], jestem nauczycielką z 20-letnim stażem i – co najważniejsze – czynną egzaminatorką maturalną, która od lat sprawdza Wasze prace. Przeczytałam ich tysiące i wiem dokładnie, gdzie leży granica między sukcesem a porażką.
Ten kurs to nie sucha teoria. To „instrukcja obsługi” arkusza ocen, dzięki której nauczysz się pisać tak, jak oczekuje tego egzaminator.
Dlaczego ten kurs?
- Wiedza z pierwszej ręki: Dowiesz się, jak wygląda „metryczka” oceny i jak egzaminatorzy liczą punkty.
- Koniec ze streszczaniem: Poznasz żelazną formułę budowania argumentu, która gwarantuje jego „funkcjonalność”.
- Strategia: Nauczysz się chłodno kalkulować wybór tematu, aby nie wpaść w pułapki (takie jak słynny temat o „buncie”).
Gdzie będzie kurs:
Z uwagi na małe grupy uczniów, planujemy kurs na platformie Google Meet – nie trzeba mieć konta w Google aby uczestniczyć w kursie, ale daje to kilka korzyści, np.: zapisywanie wydarzenia w kalendarzu.
Rozpoczynamy w 8-01-2026 o godzinie 19:15
Lekcja trwa godzinę zegarową.
Lekcje są nagrywane i udostępniane wraz z materiałami.
Program kursu (5 Modułów):
Lekcja 1: Strategia na start. Jak przejść „Bramkę” i nie polec na temacie? Na początek fundamenty. Wyjaśnię Ci pojęcie „bramki” – czyli warunków koniecznych, by praca nie została wyzerowana. Nauczymy się analizować temat na czynniki pierwsze. Pokażę Ci, dlaczego tematy, które wydają się najłatwiejsze (np. o tradycji czy buncie), są często najbardziej zdradliwe i jak robić „rachunek zysków i strat” przed rozpoczęciem pisania.
Lekcja 2: Cios boksera. Jak napisać wstęp i postawić tezę? Twój wstęp to wizytówka. Nauczę Cię pisać pierwsze dwa zdania tak, by działały jak „cios boksera” – przykuwały uwagę i ustawiały całą pracę. Dowiesz się, jak sformułować tezę, która jest Twoim twardym stanowiskiem, a nie tylko powtórzeniem tematu, i jak unikać szkolnych banałów typu „Od zarania dziejów…”.
Lekcja 3: Serce rozprawki. Budowa idealnego argumentu (S-P-W) Koniec z laniem wody i streszczaniem lektury! Poznasz autorską formułę Sąd – Przykład – Wniosek. Na konkretnych przykładach (m.in. Lalki i Zbrodni i kary) pokażę Ci różnicę między opowiadaniem fabuły (za co tracisz punkty) a funkcjonalnym argumentowaniem, które buduje Twój wynik.
Lekcja 4: Konteksty bez tajemnic. Jak łączyć kropki? Kontekst to nie musi być kolejna przeczytana książka. Pokażę Ci, jak wykorzystać wiedzę historyczną, biograficzną, filozoficzną czy teoretyczno-literacką. Nauczysz się wprowadzać konteksty tak, by były naturalnym uzupełnieniem argumentu, a nie „doklejonym” elementem. Dowiesz się, jak czytać lektury „kontekstowo”.
Lekcja 5: Ostatni szlif. Struktura, spójność i błędy kardynalne Wejdziesz w buty egzaminatora. Pokażę Ci, jak oceniam spójność pracy i dlaczego „groch z kapustą” w akapitach może kosztować Cię aż 6 punktów. Wyjaśnimy różnicę między błędem rzeczowym a kardynalnym i stworzymy checklistę, którą musisz odhaczyć przed oddaniem arkusza.
Gratis otrzymacie Państwo ebook, z takimi rozdziałami:
Rozdział 1: Wstęp do rozprawki i kryteria formalne
- Treść: Czym jest rozprawka maturalna? Formalne wymogi (minimum 300 słów), pojęcie „bramki” (kryteria, które trzeba spełnić, by praca była w ogóle sprawdzana), błąd kardynalny a rzeczowy. Dlaczego nie warto streszczać lektur.
Rozdział 2: Analiza i wybór tematu – jak nie wpaść w pułapkę?
- Treść: Dlaczego temat, który wydaje się najłatwiejszy, często jest zgubny (przykład tematu „bunt” czy „tradycja vs nowoczesność”). Jak analizować słowa klucze w temacie (np. co to znaczy „idealizować”). Rozpisywanie tematu na czynniki pierwsze przed rozpoczęciem pisania.
Rozdział 3: Wstęp i Teza – cios boksera
- Treść: Jak napisać wstęp, który „powali” egzaminatora (zasada Jonathana Carrolla). Czym jest teza i jak ją sformułować, by była jasnym stanowiskiem, a nie powtórzeniem tematu. Unikanie banałów typu „Od zarania dziejów…” lub „Jest nieodłącznym elementem życia”.
Rozdział 4: Budowa idealnego argumentu (Sąd – Przykład – Wniosek)
- Treść: Trójelementowa budowa argumentu: Sąd (opinia), Przykład (analiza, nie streszczenie!), Wniosek cząstkowy. Dlaczego streszczanie fabuły to błąd i jak tego unikać. Praca na przykładach (np. Lalka, Zbrodnia i kara).
Rozdział 5: Sztuka dobierania i wprowadzania kontekstów
- Treść: Definicja kontekstu (to nie po prostu „kolejna książka”). Rodzaje kontekstów: literacki, historyczny, biograficzny, filozoficzny, teoretyczno-literacki. Jak czytać lektury „kontekstowo”. Różnica między kontekstem funkcjonalnym a niefunkcjonalnym.
Rozdział 6: Struktura i spójność pracy – jak łączyć myśli?
- Treść: Kompozycja pracy – dlaczego akapity muszą z siebie wynikać. Błędy spójności (tzw. „groch z kapustą”). Jak używać wskaźników zespolenia. Dlaczego struktura wpływa na ocenę punktową.
Rozdział 7: Funkcjonalność – klucz do wysokiej punktacji
- Treść: Co to znaczy, że utwór jest wykorzystany „funkcjonalnie”? Analiza przykładów: kiedy argument „działa”, a kiedy jest tylko „doklejony” na siłę. Przykłady błędów w funkcjonalności na podstawie prac maturalnych (np. błędnie użyty mit o Prometeuszu).
Rozdział 8: Okiem egzaminatora – analiza przykładowych prac i błędów
- Treść: „Metryczka” oceny – jak egzaminatorzy liczą punkty. Analiza konkretnych wpadek (np. pisanie o sobie, błędy rzeczowe w Przedwiośniu czy Konradzie Wallenrodzie). Jak uratować słaby argument?
Łącznie 23 strony podstawowej wiedzy.
UWAGA: dostęp do kursu można kupić w trakcie lub po jego zakończeniu, ale do lekcji, które się odbył będzie możliwy dostęp tylko zapisanych lekcji.
Funkcje kursu
- Wykład 0
- Kartkówka 0
- Trwanie 30 tygodni
- Poziom umiejętności Wszystkie poziomy
- Język Język polski podstawa
- Studenci 0
- Oceny Tak




