Konteksty w rozprawce maturalnej – jak je stosować naturalnie?
Wprowadzenie
Wplatanie kontekstów do wypracowań maturalnych jest otoczone wieloma mitami. Wielu uczniów uważa, że to zadanie szalenie trudne i skomplikowane, a kontekst musi być zawsze osobnym, trzecim lub czwartym argumentem. To nieprawda. Kontekst powinien pojawiać się naturalnie w pracy, a jego zastosowanie wcale nie musi być sztuczne.
Czym właściwie jest kontekst?
Wyobraź sobie, że rozmawiasz z kimś o swojej przygodzie z nauczaniem. Żeby Twoja opowieść miała sens, rozmówca musi znać kontekst – wiedzieć, że prowadzisz kanał edukacyjny, że masz za sobą lata pracy z maturzystami. Bez tego kontekstu Twoja wypowiedź nie będzie zrozumiała.
Tak samo jest z wypracowaniami. Kontekst nie jest sztucznym tworem, który trzeba na siłę wcisnąć między argumenty – to naturalny element rozważań, który je poszerza i pogłębia.
Rodzaje kontekstów
Kontekst może być odniesieniem do:
Innego utworu literackiego – podobne motywy, postaci lub sytuacje w różnych dziełach
Historii literatury – np. informacja, że utwór powstał w romantyzmie
Teorii literatury – np. wskazanie gatunku (sonet, ballada)
Charakteru epoki – np. romantyzm cenił indywidualizm i bunt
Biografii autora – np. Gustaw Herling-Grudziński napisał „Inny świat”, bo przebywał w sowieckich obozach pracy
Filmu, spektaklu teatralnego, utworu muzycznego (po polsku) – adaptacje, nawiązania artystyczne
Dzieła plastycznego – malarstwo, rzeźba ilustrujące podobne tematy
Mitologii i Biblii – nawiązania do znanych historii i symboli
Religii i filozofii – idee filozoficzne obecne w utworze
Historii – wydarzenia historyczne wpływające na dzieło
Kwestii politycznych i społecznych – kontekst społeczno-polityczny epoki
Gdzie umieścić kontekst?
Wbrew powszechnym opiniom, kontekst może pojawić się w różnych miejscach wypracowania:
- We wstępie – już na początku, nawet jednym zdaniem
- Wplecionym w argument – jako naturalna część rozważań
- Jako osobny argument – jeśli jest obszerny i wymaga rozwinięcia
- W zakończeniu – podsumowując rozważania
Informator CKE pokazuje przykłady wypracowań, w których konteksty znajdują się we wstępie, zakończeniu lub są wplecione w argument w postaci jednego zdania. Wszyscy, którzy twierdzą, że „tak nie może być”, po prostu się mylą.
Czym kontekst NIE jest?
Kontekst to nie ogólne rozważania typu „to było w czasie wojny, a wojna była zła”. Taki banał w żaden sposób nie poszerza rozważań i nie pomaga w udowodnieniu tezy.
Kontekst to również nie są osobiste przeżycia. Musi być to wiedza szeroka, trafiająca do wielu ludzi, a nie osobiste postrzeganie sprawy.
Kontekst pokoleniowy to wspólne doświadczenie całego pokolenia (np. pandemia), a nie indywidualne przeżycia jednej osoby.
Metoda drzewka kontekstów
Przy każdej lekturze możesz stworzyć „drzewko” składające się z siedmiu elementów:
- Epoka – kontekst historyczno-literacki
- Wydarzenia historyczne – kontekst historyczny
- Gatunek – kontekst teoretyczno-literacki
- Biografia autora – kontekst autobiograficzny
- Podobne motywy w innych książkach – kontekst literacki
- Podobne motywy w filmach, serialach – kontekst artystyczny (polskie teksty piosenek)
- Filozofia, wydarzenia społeczne i polityczne – kontekst filozoficzno-społeczny
Odpowiadając na te pytania dla konkretnego utworu, masz aż 7 możliwości kontekstów do wykorzystania w pracy.
Przykłady zastosowania kontekstu
Przykład 1: „Wesele” Wyspiańskiego
„Czasem domem dla człowieka nie musi być wybrane miejsce czy ojczyzna. Niektórzy ludzie potrzebują po prostu otoczenia, w którym będą czuli się komfortowo. W 'Weselu’ Wyspiańskiego obserwujemy sytuację, w którym pan młody, wywodzący się z inteligencji, bierze sobie za żonę chłopkę i postanawia zamieszkać razem z nią na wsi. Okres chłopomanii, który przypada właśnie na ten czas Młodej Polski, mógł przyczynić się do podjęcia przez niego takiej decyzji.”
Jedno zdanie – i kontekst gotowy. Wspomnienie o popularnej w Młodej Polsce chłopomanii.
Przykład 2: „Zbrodnia i kara” Dostojewskiego
Temat: Słowa czy czyny – co jest podstawą zaufania?
„Rodion, wiedziony fałszywą ideą, dokonał podwójnej zbrodni. Uważał, że zabicie okrutnej lichwiarki i jej siostry dla wszystkich będzie korzyścią. Jednak kiedy dopadło bohatera złe samopoczucie i problemy ze zdrowiem, poznana w tym czasie Sonia staje się dla bohatera pewnego rodzaju zbawieniem. Jest jedyną osobą, której bohater ufa i wyznaje swoje sekrety. Sonia nie ocenia go, tylko pomaga mu. Mimo że dziewczyna z konieczności wykonuje zawód prostytutki, wewnętrznie pozostaje czysta i szlachetna. Nakłania Rodiona do przyznania się policji i odpokutowania zbrodni.”
W tym argumencie można wpleść dwa konteksty:
- „Rodion, wiedziony fałszywą ideą” – kontekst filozoficzny: pokłosie idei racjonalizmu głoszonych wówczas przez Maxa Stirnera
- „Sonia nie ocenia, tylko pomaga mu, czytając biblijną historię o wskrzeszeniu Łazarza” – kontekst biblijny: według której Jezus przywrócił życie nieżyjącemu od kilku dni przyjacielowi (metaforycznie odnosi się to także do Rodiona)
Przykład 3: „Antygona” Sofoklesa
Temat: Bunt i jego konsekwencje
Możliwe konteksty:
- Kontekst epoki: tragedia antyczna, rola Fatum
- Kontekst artystyczny: film „Antygona” z 2019 roku uwspółcześniający losy bohaterki
- Kontekst literacki: bunt w imię miłości – podobnie jak Sonia w „Zbrodni i karze”
- Kontekst polityczny: sytuacja polityczna w Atenach, Sofokles sympatyzował z Antygoną z przyczyn politycznych
Przykład 4: „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
Kontekst historyczny wpleciony naturalnie: w XIII wieku Europa została zdziesiątkowana przez plagę dżumy, zabrakło 20 milionów mieszkańców, czyli jednej trzeciej kontynentu.
Jak stosować konteksty w praktyce?
Zasada podstawowa: szukaj kontekstów pomocnych w argumentacji. Nie byle czego, tylko czegoś, co pomaga pogłębić argument i wiąże go z Twoją opinią.
Unikaj sztuczności: Nie pisz „kontekstem do mojego tematu będzie…”. Po prostu wpleć kontekst naturalnie w tok argumentu lub stwórz z niego osobny argument.
Jeden kontekst wystarczy: Nie musisz pamiętać kilkunastu różnorodnych kontekstów. Wystarczą popularne motywy, filozofia związana z powieścią, elementy wiedzy historycznej lub biografii autora.
Kontekst może być krótki: Nawet jedno zdanie to pełnoprawny kontekst, jeśli poszerza rozważania.
Wplataj naturalnie: Najlepiej jest wpleść kontekst w postaci jednego zdania do konkretnego argumentu, niż szukać całego utworu literackiego na podobny temat i robić z tego osobny argument (chyba że brakuje Ci słów do wymaganej liczby 300).
Najczęstsze błędy
Błąd 1: Traktowanie kontekstu jako oddzielnej, sztucznej części wypracowania
Błąd 2: Stosowanie ogólników niemających związku z argumentacją
Błąd 3: Przytaczanie osobistych przeżyć jako kontekstu
Błąd 4: Zmuszanie się do tworzenia osobnego argumentu z kontekstem, gdy można go wpleść w istniejący
Błąd 5: Myślenie, że kontekst musi być długi i rozbudowany
Schemat pracy z kontekstem
Dla każdej lektury sprawdź:
- Epoka i jej cechy
- Gatunek literacki
- Wydarzenia historyczne
- Znane motywy w innych dziełach
- Biografia autora
- Wydarzenia społeczne i polityczne
- Nawiązania do mitu lub Biblii
Pamiętając o tych podstawowych elementach, zawsze znajdziesz jakiś kontekst. Wszystko musi się jednak trzymać kupy – nie możesz wstawiać wszystkiego, co przyjdzie Ci do głowy.
Podsumowanie
Kontekst w rozprawce maturalnej to naturalny element rozważań, a nie sztuczny dodatek. Może pojawić się w różnych miejscach wypracowania – we wstępie, wpleciony w argument lub jako osobny punkt rozważań. Najważniejsze, żeby pogłębiał argumentację i pomagał w udowodnieniu tezy. Nie musi być długi – nawet jedno zdanie z odpowiednią informacją historyczną, filozoficzną czy literacką to pełnoprawny kontekst. Kluczem jest naturalność i związek z tematem pracy.
