Epoki literackie do matury z polskiego w skrócie (bardziej co powtórzyć lub zwrócić uwagę)
1. Antyk (do V w. n.e.)
Główne idee:
- Dwa źródła kultury europejskiej:
- Antyk grecko-rzymski – mitologia, filozofia, rozwój literatury.
- Antyk judeochrześcijański – Biblia jako fundament duchowości i wartości moralnych.
- Filozofia antyczna – stoicyzm (opanowanie emocji), epikureizm (unikanie cierpienia), platonizm (świat idei), arystotelizm (tragedia, katharsis).
- Gatunki literackie: tragedia antyczna, epos (np. „Iliada”, „Odyseja”).
- Dzieła kluczowe:
- „Antygona” Sofoklesa – konflikt tragiczny między prawem boskim a ludzkim.
- „Mitologia” Jana Parandowskiego (wybrane mity).
- Biblia (fragmenty Starego i Nowego Testamentu).
2. Średniowiecze (V – XV w.)
Główne idee:
- Teocentryzm – podporządkowanie życia Bogu i Kościołowi.
- Hierarchiczność społeczeństwa – system feudalny.
- Anonimowość autorów – twórczość dla chwały Boga (ad maiorem Dei gloriam).
- Wzorce osobowe:
- Święty asceta (św. Aleksy).
- Idealny rycerz (Roland z „Pieśni o Rolandzie”).
- Władca chrześcijański (Karol Wielki).
- Motywy:
- Danse macabre (taniec śmierci – „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”).
- Kult Maryjny („Bogurodzica”).
- Dzieła kluczowe:
- „Bogurodzica” – najstarszy polski tekst literacki.
- „Pieśń o Rolandzie” – etos rycerski.
- „Lament Świętokrzyski” – motyw cierpiącej Matki Bożej.
3. Renesans (XVI w.)
Główne idee:
- Humanizm – „Człowiek jest miarą wszechrzeczy” (Protagoras).
- Odrodzenie antyku – fascynacja kulturą grecko-rzymską.
- Reformacja – krytyka Kościoła, powstanie nowych odłamów chrześcijaństwa.
- Gatunki literackie: dramat humanistyczny, pieśni, fraszki.
- Motywy:
- Utopia – wizja idealnego społeczeństwa.
- Patriotyzm – miłość do ojczyzny w twórczości Jana Kochanowskiego.
- Dzieła kluczowe:
- Jan Kochanowski – „Treny”, „Fraszki”, „Pieśni”.
- William Szekspir – „Makbet” (tragiczna walka o władzę).
4. Barok (XVII w.)
Główne idee:
- Kontrastowe nurty literackie:
- Poezja dworska – styl bogaty w metafory i koncepty.
- Poezja metafizyczna – refleksja nad przemijaniem i śmiercią.
- Sarmatyzm – kultura polskiej szlachty, patriotyzm, tradycja.
- Motywy:
- Przemijanie i marność życia („Vanitas vanitatum”).
- Mistycyzm – kontakt z Bogiem.
- Dzieła kluczowe:
- Jan Chryzostom Pasek – „Pamiętniki”.
- Daniel Naborowski – poezja metafizyczna.
5. Oświecenie (XVIII w.)
Główne idee:
- Racjonalizm (wolterianizm) i empiryzm (Locke).
- Dydaktyzm literatury – pouczanie i wychowywanie społeczeństwa.
- Publicystyka polityczna – Sejm Czteroletni, Konstytucja 3 Maja.
- Gatunki literackie: bajka, satyra, komedia.
- Dzieła kluczowe:
- Ignacy Krasicki – „Bajki i satyry”.
- Hugo Kołłątaj – publicystyka reform społecznych.
6. Romantyzm (XIX w.)
Główne idee:
- Emocjonalność i indywidualizm – bohater romantyczny jako buntownik.
- Mesjanizm narodowy – Polska jako Chrystus narodów.
- Ludowość i mistycyzm – fascynacja folklorem i irracjonalnością.
- Gatunki literackie: ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka.
- Motywy:
- Nieszczęśliwa miłość.
- Walka o niepodległość.
- Dzieła kluczowe:
- Adam Mickiewicz – „Dziady” cz. III, „Konrad Wallenrod”.
- Juliusz Słowacki – „Kordian”.
7. Pozytywizm (2. poł. XIX w.)
Główne idee:
- Praca organiczna i praca u podstaw – rozwój społeczeństwa przez edukację.
- Realizm i naturalizm – wierne odwzorowanie rzeczywistości.
- Gatunki literackie: powieść realistyczna, nowela.
- Dzieła kluczowe:
- Bolesław Prus – „Lalka”.
- Eliza Orzeszkowa – „Nad Niemnem”.
8. Młoda Polska (1890-1918)
Główne idee:
- Dekadentyzm – poczucie kryzysu wartości.
- Impresjonizm, symbolizm, ekspresjonizm – nowe formy wyrazu.
- Sztuka dla sztuki – niezależność sztuki od dydaktyki.
- Gatunki literackie: dramat symboliczny, poezja nastrojowa.
- Motywy:
- Chłopomania – fascynacja kulturą ludową.
- Konflikt pokoleń.
- Dzieła kluczowe:
- Stanisław Wyspiański – „Wesele” (dramat symboliczny).
9. Dwudziestolecie międzywojenne (1918–1939)
Główne idee:
- Nowoczesność i eksperymenty literackie – poszukiwanie nowych form wyrazu.
- Rozwój awangardy – odrzucenie tradycyjnych schematów literackich.
- Reakcja na I wojnę światową – pesymizm, katastrofizm, refleksja nad losem człowieka.
- Polska niepodległa – rozwój kultury, literatury i nowych kierunków artystycznych.
Nurty literackie i ideowe:
- Katastrofizm – pesymistyczna wizja świata (np. poezja Józefa Czechowicza).
- Awangarda Krakowska – eksperymenty z językiem poetyckim, dążenie do „poezji czystej” (Tadeusz Peiper, Julian Przyboś).
- Skamander – grupa poetycka odrzucająca martyrologię na rzecz codzienności i humoru (Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński, Jan Lechoń).
- Literatura społeczna – powieści realistyczne opisujące życie różnych warstw społecznych.
- Futuryzm – fascynacja nowoczesnością, maszynami, miastem (Bruno Jasieński).
Gatunki literackie:
- Powieść psychologiczna – analiza ludzkiej psychiki (np. „Granica” Zofii Nałkowskiej).
- Reportaż literacki – obiektywne przedstawianie rzeczywistości (np. Melchior Wańkowicz).
- Dramat ekspresjonistyczny – nowe formy teatru, symbolika (Stanisław Ignacy Witkiewicz).
Motywy:
- Nowoczesność i cywilizacja – rola technologii i miast w życiu człowieka.
- Kryzys wartości – zagubienie jednostki w świecie po wojnie.
- Nierówności społeczne – kontrast między bogatymi i biednymi.
- Eksperymenty formalne – łamanie zasad klasycznej literatury.
Dzieła kluczowe:
- Julian Tuwim – „Do krytyków”, „Mieszkańcy” (poezja Skamandra, codzienność, humor).
- Zofia Nałkowska – „Granica” (powieść psychologiczna, analiza moralności).
- Bruno Schulz – „Sklepy cynamonowe” (proza poetycka, symbolizm).
- Stanisław Ignacy Witkiewicz – „Szewcy” (dramat ekspresjonistyczny, katastrofizm).
- Stefan Żeromski – „Przedwiośnie” (rozczarowanie odzyskaną niepodległością).