Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera
olga
- Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Dorastający człowiek jest podatny na różnego rodzaju wpływy – pozytywne lub negatywne. Poznaje on różnych ludzi, zachowania, doświadcza pierwszych uczuć i zawodów. Takiego dojrzewającego bohatera można odnaleźć w utworze Stefana Żeromskiego pt. Przedwiośnie. Jest nim Cezary Baryka, którego poznajemy jako czternastolatka, a potem obserwujemy jak się zmienia, jak dojrzewa pod wpływem różnych wydarzeń. Dorasta on w Baku, w którym zaczynają rozpowszechniać się hasła rewolucyjne. Nieobecność ojca, który wyjechał na wojnę, powoduje, że bohater zaczyna się buntować. Nie słucha matki, nie chce się uczyć. Zaczyna opuszczać lekcje, a nawet uderza dyrektora, za co otrzymuje wilczy bilet. Cezary jest zafascynowany ideami głoszonymi przez kolegów – rewolucjonistów. Nie zauważa w nich nic złego, mimo tego, że Jadwiga starała się wytłumaczyć wady jego poglądów. Momentem przełomowym w jego życiu było spostrzeżenie ciała zmarłej Ormianki, którą zabili Tatarzy tylko ze względu na jej pochodzenia. Symbolizuje ona prawdziwe skutki rewolucji – krwawą śmierć tysięcy niewinnych i bezbronnych osób. Wtedy Cezary zaczyna rozumieć, że przewrót społeczny nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jako dorastający młody człowiek zostaje sam, ponieważ umiera matka, potem, podczas drogi do Polski, ojciec. Kontaktuje się z Szymonem Gajowcem, z którym różnią ich poglądy dotyczące sposobu odbudowy Polski. Cezary nie chce stopniowych i powolnych reform, ale sprawnych i skutecznych zmian, które pomogą całemu społeczeństwu. Podobnie nie potrafi dopasować się w dworku w Nawłoci. Widzi bowiem beztroskie życie szlachty skupionej na wspólnych posiłkach, izolującej się od problemów reszty. Szokujące stają się warunki życia chłopów w pobliskim Chłodku, gdzie panuje nędza. Warto dodać, że właśnie w Nawłoci bohater doświadcza pierwszej miłości, romansuje bowiem z Laurą Kościeniecką. Cezary Baryka cały czas poszukuje swojego miejsca na ziemi, ale także sposobu pomocy najniższym warstwom społecznym. Pamięta krwawy i bezlitosny obraz gwałtowanej rewolucji, ale nie chce czekać na stopniowe reformowanie państwa. Zakończenie Przedwiośnia jest otwarte i niejednoznaczne, ponieważ Cezary dołącza do tłumu protestujących robotników. Nie wiemy, jak potoczyły się dalsze losy bohatera, jaką drogę wybrał.
W tym miejscy warto przywołać historię tytułowego bohatera dramatu Kordian Juliusza Słowackiego. Podobnie jak Baryka, jest on rozdarty pomiędzy różnymi życiowymi drogami, poszukuje prawdy i celu. Grzegorz opowiada mu różne anegdoty, którymi mógłby zainspirować się młodzieniec. Wspomina historię o Janku szyjącym buty psom, wyprawę napoleońską do Egiptu oraz bunt polskiego oficera na zesłaniu. Kordian dojrzewa, zmienia się z nieszczęśliwego romantyka w osobę aktywną i gotową do działania, odnajduje swój cel podczas podróży po Europie. Na górze Mount Blanc określa Polskę mianem Winkelrieda narodów, a sam postanawia walczyć za wolność ojczyzny. Bohater przeżywa zawody miłosne, rozczarowuje go także społeczeństwo i świat, którymi rządzi pieniądz. Zakończenie Kordiana podobnie jak Przedwiośnia jest otwarte, a dalsze losy głównego bohatera – nieznane. Kordian, po próbie zabójstwa cara, ma zostać rozstrzelany, jednak posłaniec przynosi ułaskawienie. Nie wiadomo, czy uda mu się dostarczyć dokument na czas i przerwać egzekucję.
Przywołane przeze mnie utwory pokazują problem dorastania młodych ludzi, poszukujących swojego miejsca i roli w społeczeństwie. Cezarego Barykę oraz Kordiana łączy nie tylko młody wiek, ale także problemy i próby ich rozwiązania, wyzwania, przed którymi stoją wchodząc w dorosłość.
7. Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.