Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2026 – co się zmienia?
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego 2026 – co się zmienia?
Wprowadzenie
Majowy egzamin ósmoklasisty z języka polskiego w 2025 roku wzbudził wiele kontrowersji. Choć zadania nie odbiegały od standardów, sposób ich sformułowania okazał się problematyczny dla nauczycieli, rodziców i uczniów. Polecenia były zbyt złożone i skomplikowane, a zadania otwarte wymagały przede wszystkim dokładnej znajomości lektury, zostawiając niewiele miejsca na kreatywność.
Ostatni majowy egzamin
Egzamin w maju 2026 roku odbędzie się prawdopodobnie 11 maja i będzie ostatnim przeprowadzanym w tym miesiącu. Ministerstwo ogłosiło, że ze względów logistycznych od 2027 roku egzaminy wrócą do kwietnia. Zmiana ta ma na celu uniknięcie nakładania się terminów wglądów do prac ósmoklasistów z analogicznymi terminami dla maturzystów.
Zaostrzenie kryteriów wydłużenia czasu pracy
Centralna Komisja Egzaminacyjna znacząco ograniczyła możliwość uzyskania wydłużonego czasu pracy na egzaminie. Wcześniej można było otrzymać dodatkowe 15-30 minut z dość banalnych powodów, jak np. alergia. Obecnie katalog okoliczności został drastycznie zawężony i obejmuje wyłącznie poważne przypadki:
- zespół Aspergera
- uczniowie słabowidzący lub niewidomi
- uczniowie słabosłyszący
- niepełnosprawność ruchowa
- afazja
- specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dyzortografia, dyskalkulia)
Kluczowy warunek: uczeń musi być objęty opieką psychologiczno-pedagogiczną oraz faktycznie korzystać z wydłużonego czasu pracy podczas nauki szkolnej. Musi to być udokumentowane opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Reforma ortografii – jak wpłynie na egzamin?
Od 1 stycznia 2026 roku wchodzi w życie reforma ortografii. Najważniejsze zmiany obejmują:
- rozdzielną pisownię cząstek trybu przypuszczającego (bym, byś, by, byśmy, byście) ze spójnikami – np. „czy by nie pojechać”
- bezwyjątkową pisownię łączną przeczenia „nie” z imiesłowami i przymiotnikami – np. „niezjedzona kanapka”
- łączną pisownię członu „pół” w wyrażeniach typu „pół żartem, pół serio”
- zmiany w użyciu wielkich liter w nazwach własnych
Dobra wiadomość: do 2041 roku obie formy zapisu (stara i nowa) będą uznawane za prawidłowe. Uczniowie mogą pisać zgodnie z zasadami, których się nauczyli, bez obawy o utratę punktów.
Lektury obowiązkowe – czego się uczyć?
Powrót do lektur z klas 4-6 budzi obawy uczniów, ale są one nieuzasadnione. Lektury z wcześniejszych klas pojawią się wyłącznie w tekstach do analizy w arkuszu egzaminacyjnym. Uczniowie będą pracować tylko z podanymi fragmentami, bez konieczności odnoszenia się do całości utworu.
Lektury z klas 4-6:
- „Akademia Pana Kleksa” – Jan Brzechwa
- „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” – Janusz Christa (komiks)
- „Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa” – C.S. Lewis
- „Chłopcy z Placu Broni” – Ferenc Molnár
- „Hobbit, czyli tam i z powrotem” – J.R.R. Tolkien
Lektury z klas 7-8:
- „Opowieść wigilijna” – Charles Dickens
- „Zemsta” – Aleksander Fredro
- „Kamienie na szaniec” – Aleksander Kamiński
- „Dziady część II” – Adam Mickiewicz
- „Mały Książę” – Antoine de Saint-Exupéry
- „Balladyna” – Juliusz Słowacki
Utwory poznawane w całości lub we fragmentach:
- pieśni, fraszki oraz Tren VII i VIII – Jan Kochanowski
- „Reduta Ordona”, „Świtezianka”, fragmenty „Pana Tadeusza” – Adam Mickiewicz
- „Artysta” – Sławomir Mrożek
- „Latarnik” – Henryk Sienkiewicz
- fragmenty „Quo vadis” – Henryk Sienkiewicz
- fragmenty „Syzyfowych prac” – Stefan Żeromski
Na czym skupić się w przygotowaniach?
Egzamin nie sprawdza tylko znajomości treści lektur, ale przede wszystkim umiejętność ich analizy i interpretacji. Uczniowie powinni potrafić:
- analizować teksty literackie pod różnymi kątami
- wyciągać wnioski z lektur
- powiązać różne elementy utworów
- interpretować grafiki i inne teksty ikoniczne w kontekście lektur
- rozumieć polecenia sformułowane językiem formalnym
Kluczem do sukcesu nie jest mechaniczne zapamiętywanie faktów, ale rozumienie i umiejętność analizy utworów literackich. Warto regularnie pracować z grafikami, obrazami i tekstami ikonicznymi, łącząc je z konkretnymi lekturami.
Podsumowanie
Egzamin ósmoklasisty 2026 wymaga od uczniów nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim umiejętności analitycznych i interpretacyjnych. Choć nie ma progu punktowego ani podziału na zdany/niezdany, wynik egzaminu ma kluczowe znaczenie dla przyjęcia do wymarzonej szkoły średniej. Warto więc rozpocząć systematyczne przygotowania już teraz, skupiając się na rozumieniu lektur, a nie tylko ich pamięciowym opanowaniu.
